Tekstgrootte
Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een fijne en goede manier met elkaar omgaan. We leren hen dit via de Kanjertraining.
Daarnaast vinden wij het van belang dat onze school een sociaal veilige school is. Hiervoor maken wij gebruik van de M5-aanpak.
De M5-aanpak:
1. De Stopknop
De Stopknop is een uniek hulpmiddel in de M5-aanpak en is 24/7 beschikbaar via de website van de eigen school. De Stopknop geeft leerlingen en leerkrachten altijd en overal de mogelijkheid om onveilige situaties en vervelende incidenten digitaal te melden. Op een eenvoudige wijze krijgt de school data over gedrag van de leerlingen. Deze informatie maakt een adequate aanpak van structurele misdragingen mogelijk.
2. De Stuurgroep en het Team
Hoe komen we het verschil tussen incidentele en structurele misdragingen te weten? Een stuurgroep, bestaande uit de schoolleiding, een intern begeleider of leerkracht, en de coördinator sociale veiligheid, analyseert de data om patronen te ontdekken. In de stuurgroep worden conclusies en maatregelen voorbereid. Deze worden vervolgens gedeeld met het hele schoolteam en eventueel bijgesteld. Leerkrachten hebben toegang tot de data van hun eigen groep, zodat ze altijd weten wat er in hun groep speelt.
3. De Leerlingen en de Klassenronde
Met de Melior M5-aanpak worden leerlingen ingeschakeld en deel van de oplossing. Iedere 4-6 weken loopt de schoolleiding en de coördinator sociale veiligheid een klassenronde. In de klas wordt de stand van zaken van de school en de groep met de leerlingen gedeeld. Leerlingen die door hun gedrag opvallen, worden extra in de gaten gehouden. Hoofdrolspelers worden in een veilige omgeving uitgedaagd te stoppen. Het team kan een leerling helpen om te stoppen, omdat ze weten waar en wanneer deze leerling te vaak te ver gaat.
Er kunnen dan maatregelen genomen worden, waardoor een leerling niet meer in die situatie terechtkomt. Geen schuld, geen straf, maar wel stoppen. In de loop van de tijd wordt aan de meldingen zichtbaar of leerlingen daadwerkelijk stoppen.
4. De Ouders
Ouders van gepeste kinderen merken dat de reguliere aanpak vaak onvoldoende werkt. Het lijkt alsof de hoofdrolspelers niet echt gestopt worden, terwijl hun kind weerbaarder zou moeten worden. De Melior M5-aanpak draait het om. Hoofdrolspelers worden gestopt, zodat elke leerling zichzelf mag zijn. Ouders kunnen er vanuit gaan dat de school met de M5-aanpak actief werkt aan een sociaal veilige leeromgeving voor hun kind. Ouders kunnen meewerken door samen met hun kind vervelende situaties of onveiligheid te melden. Het blijkt overigens dat leerlingen op een M5-school thuis minder vertellen over de negatieve ervaringen als zij dat op school al hebben gemeld. Ouders worden door de school op de hoogte gebracht als hun kind aangesproken is op zijn of haar gedrag.
Meer informatie leest u in de onderstaande brochure: